Skolebørn bruger meget tid foran computeren

computer børn

Undersøgelser viser, at de danske børn bruger mellem 4-7 timer foran computeren hver evig eneste dag. Samtidig viser det sig, at danske skolebørn er blandt de, der tilbringer allerfærrest timer sammen med deres kammerater i hele Europa. De er i stedet de, som bruger allermest tid i selskab med deres computer eller fjernsynet. Dette er en tendens, der har mødt megen frustration og flere mener, at de mange timer foran en skærm skaber dårligere sundhed. Her er det eksempelvis blevet undersøgt, at de skolebørn, der bruger allermest tid foran skærmen, generelt er mere overvægtige og præsterer dårligere i skolen. Herforuden viser det sig, at der er sket en markant stigning i antallet af børn i den undervisningspligtige alder, som går til fysioterapeut. Dette skyldes deres ømme og opspændte muskler i nakke og skuldre samt problemer med hovedpine – ”skader” der i høj grad er affødt af meget tid foran en skærm.

Socialt samvær over computeren

Mens mange undersøgelser problematiserer den hyppige brug af computere, mener andre, at det ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Ved computerspil er der et konstant socialt samvær, hvor børnene kommunikerer med hinanden, mens de spiller. Til trods for, at der ikke er tale om et fysisk nærvær, er der til gengæld tale om et psykisk. Til tider spiller børn også med/imod unge fra andre lande, hvilket har vist at kunne have positiv indflydelse på børnenes engelskkundskaber. Samtidig er det blevet anført, at computerspil også er leg i samme forstand, som eksempelvis fodboldspil i haven er. Forskellen ligger i, at det ikke er alment accepteret at sidestille de to. Men computerspil kan skabe læring og glæde på lige fod med andre aktiviteter. På den måde behøver det hele altså ikke at være negativt, blot fordi de danske skolebørn tilbringer rigtig meget tid foran en computer.

Babyer og iPads

Hvis det er svært for dit barn at lægge computeren fra sig, kan der være en god grund hertil. Mange af de danske skolebørn er nemlig vokset op med en computer, iPad eller telefon lige ved hånden. Dette har da også medført diskussioner, hvor det er blevet fremført, at brugen af iPads skader babyers evne til at aflæse andre menneskers reaktion – også senere i livet. Dog peger andre på, at en skærm faktisk stimulerer en babys hjerne meget mere end eksempelvis en bog.

På den baggrund må der konkluderes både at være fordele og ulemper ved at lade børn/babyer tilbringe tid foran en skærm. Du kan læse mere her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *